Stiløping over Grytlihøgda

En 16 kilometer løpetur over en av de flotteste åskammene i Lillomarka.

Johannes Rummelhoff

🌲 80% teknisk skogssti med innslag av grus og asfalt
📸 Flere flotte utkikkspunkter
🍌 Matbutikk ved start og slutt. Servering på Grefsenkollen og Trollvann
🚋 Trikk til og fra start og slutt

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Grytlihøgda er en ås i Lillomarka. Den har kanskje ikke den spektakulære utsikten som den mer populære Barlindåsen like borti høgget. Men i motsetning til Barlindåsens brede og slitte stier som er hyppig brukt av turgåere, terrengløpere og syklister, så er Grytlihøgda så og si folketom. Her løper du uforstyrret på smale og gjengrodde stier. På toppen av åskammen dominerer høy lyng og krokete furuskog. Vegetasjonen og stillheten i området gir en ekstra følelse av å være langt fra byen. Nesten litt villmarksfølelse.

I forbredelsene til drøye fjelløp hvor jeg jakter høydemeter og melkesyre, løper jeg mye over Grytlihøgda. Jeg mener selv det er et av de fineste stedene i byen å trene terrengløp.

Det er flere alternative ruter til Grytlihøgda. Det går an å løpe fra Kjelsås og koble seg på ruta ved vannet Lille gryta. Eller du kan ta toget til Snippen og løpe motsatt retning. Denne guiden følger samme vei som Omveien fra Disen til Kjelsås de første seks kilometerne før den tar en avstikker opp over Grytlihøgda og ned til Kjelsås. Ruta har jeg lagt opp slik at den er så bynær som mulig og har mest mulig høydemeter.

🏃 God løpetur!

En glad mann (jeg) som løper på en sti over Grytlihøgda.

Kort rutebeskrivelse

(detaljert beskrivelse følger nederst)

Løp fra Disen opp til Akebakkeskogen, stien derfra opp til Grefsenkollen. Fra Trollvann løper du inn i marka mot Solemskogen og Kringla. Løp så mot Kampen, opp til Lille Gryta, på østsiden av vannet og opp over Grytlihøgda og ned til Kjelsås.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕🍌🚰

Du trenger bare løpetøy og terrengsko, men kle deg etter været. Jakke eller et lett skift til trikketuren hjem er som alltid greit å ha med, men ikke nødvendig. Ellers er mobiltelefon, liten hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket) alltid med på tur i skogen.

Denne turen kan være litt drøy og du kan fort bruke rundt to timer, derfor lønner det seg å ha med seg litt drikke (og kanskje noe å bite i). Det er heller ikke noen serveringssteder lengre inn i skogen etter man er forbi Grefsenkollen. For meg er butikken ved trikkestoppet på Kjelsås guleroten på slutten av turen (Eller bananen på slutten av turen, blir det vel…).

Jeg som puster og peser med GoProen i kjeften over Grytlihøgda.

Detaljert rutebeskrivelse

Ruta går fra trikkestoppet på Disen og ender ved trikkestoppet på Kjelsås. Trikken er den enkleste måten å komme seg til start og slutt. Du kan ta 11- eller 12-trikken til Disen, det tar rundt 20 minutter fra sentrum.

Stiparti over Grytlihøgda.

Opp til Grefsenkollen

Fra trikkstoppet på Disen følger du Grefsenkollveien oppover til veikrysset ved Frennings vei. Ta inn på grusveien, som går langs rekkehusene, opp til Akebakkeskogen. Etter hvert kommer du til en parkeringsplass, ved Markagrensa. Løp inn på stien som går rett opp i skogen (før bommen). Hold til venstre langs vestsiden og følg stien oppover mot Grefsenkollen. Når du kommer ut på en parkeringsplass, tar du grusveien opp til toppen av Grefsenkollen.

Fra Grefsenkollen til Kringla

Bjørnar og Hans Kristian slukker tørsten på toppen av Grefsenkollen.

På toppen kan du ta en liten pust i bakken, se på utsikten og drikke vann i krana bak restauranten. Når du er ferdig, løper du ned til høyre gjennom skogen som går langs skibakken ned til Trollvann. I krysset ved Trollvann tar du grusveien som går oppover til venstre mot parkeringen. På høyre hånd dukker det opp en overgrodd sti som du løper inn på. Følg stien til du kommer til en grusvei som svinger opp til høyre, men stien fortsetter inn i skogen på andre siden. Hold deg på stien og ta til venstre i alle kryss til du kommer til en lang nedoverbakke. Nederst i bakken (ved en bilvei) tar du inn på stien som går til høyre ned mot drikkevannet Kringla. Kryss veien som heter Solemskogveien.

Fra Kringla til Lille Gryta

Løp inn forbi bommen og inn på grusveien. Følg stien som dukker opp til høyre (med skilt til jettegryte). Hold stien som går nedover til venstre. Løp på stien til du kommer til en traktorvei som går ned til en myr. Ta til høyre over myra og følg traktorveien på andre siden av myra. Hold deg på veien til den ender i en slette, løp til høyre langs sletta og opp bakken til høyre. Du kommer raskt til et stikryss og du skal ta til venstre opp den bratte bakken til Kampen. Følg stien forbi en rød hytte og når du kommer til et kryss, løper du ned til venstre og krysser Grytebekken, opp mot Lille Gryta. Det er noen stikryss her og der, men du skal løpe til venstre hele veien opp til vannet.

Felipe i fullt trav til Grytlihøgda.

Fra Lille Gryta og over Grytlihøgda

Når du kommer opp til Lille Gryta skal du løpe langs østsiden av vannet (høyre hånd). Her er det en sti som går videre innover i skogen. Følg stien og ta til høyre ved første anledning. Det dukker snart opp et nytt stikryss hvor du skal løpe opp til venstre. Nå er det bare å følge stien rett fram over Grytlihøgda. Stien er umerket, men godt synlig. Når du kommer ned fra åskammen og til et stikryss med skilt, så skal du løpe ned til venstre mot Kjelsås. Følg stien til du kommer til en grusvei. Løp ned til høyre på grusveien. I første sving tar du inn på stien som krysser Damputbekken og går inn i skogen. Løp på stien som går nedover mot venstre. Følg stien rett fram til du nok en gang kommer ut på en grusvei.

Fra Grytlihøgda til Kjelsås

Ned til venstre på grusveien er det et stort kryss med skilting. Følg grusveien som går ned til høyre, mot Kjelsås. Her går det nedover en stund, men etterhvert kommer det en sti på høyre hånd som går skrått inn i skogen. Løp inn på stien og følg den til du kommer ut på grusveien igjen. Når du er ute på grusveien tar du til høyre, men løper inn på stien som raskt dukker opp på venstre hånd. Følg stien oppover og over kollen. Her er det mange små stier, men du skal løpe rett fram, på skrått over høyden. Når du kommer ned fra kollen og ut på en bred sti, tar du ned til høyre og følger grusveien tilbake til Kjelsås. (Her er det også mange små stier som går samme vei, de er det selvfølgelig bare å benytte seg av.)

👊 God tur. Vi løpes!

Ønsker du enda mer innhold? 🎗 Støtt driften av oslosti.no på Patreon, så lager jeg enda flere stiguider og artikler om naturnærvær og stiløping.