Dette er Tyler. Han er fra Amerika. Bildet er tatt før Erika og jeg fortalte alt vi husket om Kittelsen og folkeeventyr.

Helgeren Rundt

24 kilometer terrengløping over Furmokollen, Sellanrå, Gørjahøgda, Fuglemyrhøgda og rundt Helgeren.

Tekst og foto: Johannes Rummelhoff
Redigering: Christel Blunck

Helgeren Rundt

🚌🌲⛰🌊⛰🌲🚌

🏃 24 kilometer
⛰ 1000 høydemeter stigning
🌲 Variert og teknisk terreng, barnålsti, myr, svaberg, røtter og stein.
📸 Flere utsiktspunkt og eventyrlig skog.
🍌 Ingen markastuer eller kiosker i nærheten.
🚌 Buss til og fra Skar.

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).
🔗 Rute på Strava

Når utforskertrangen melder seg drar jeg ofte inn til Skar. Her er det bare å velge og vrake i steile og smale stier. Denne maikvelden løp jeg rundt vannet Helgeren og lagde denne guiden. På turen fikk jeg med meg to gode løpevenner: Erika og Tyler. Det hadde regnet tungt hele dagen. Det føltes som vi løp inn i Kittelsens verden.

I en dyvåt, tåkelagt og dunkel skog føles naturen ekstra intens. Vannet forsterker skogens fargepalett. Det flate lyset gjør at alt står like mye frem. Jeg retter fokus mot det som er rett foran meg. Naturen kommer tettere på. Den friske luften lukter enda bedre. Det klare vannet sildrer og filtreres gjennom marken. En klunk av en bekk smaker som den friskeste leskedrikk. De duggfriske markblomstene strutter om kapp med irrgrønn mose. Trærne står der med stoisk ro og spiller hovedrollen i hvert sitt eventyr. Og så har man oss, da. Erika, Tyler og jeg. Tre små mennesker som løper fra parkeringsplassen på Skar. Sklir på røtter, plumper i gjørmehull, balanserer på glatte svaberg, og får skoa vasket i bekken som nå oversvømmer stien. Vi løper over høydedrag, rundt et vann og tilbake til samme parkeringsplass. På jakt etter litt natur i hverdagen.

Ruta rundt Helgeren er en tur som gir akkurat det – naturnærvær. Løpeturen byr på en blanding av kronglete og lettløpte stier som tar deg gjennom trange kløfter, over åpne åskammer, til utsiktspunkt og inn i de dype skoger. Det er mange høydare på turen, men jeg vil trekke fram barnålsstien over Fuglemyrhøgda som selveste rosinen i pølsa. Når du kommer til toppen går stien i slak nedoverbakke og innbyr til ren og kjær flyt gjennom myrlandskapet. Forbi krokete furu, svære kampesteiner og høy lyng. Mer kan en ikke be om på en torsdagskveld.

🏃‍ God løpetur!

- Her må du passe deg for huldra, jeg for nøkken, eller noen ganger er det omvendt med mannehulder og damenøkken…

Kort rutebeskrivelse

(detaljert beskrivelse følger nederst)

Løp fra Skar opp til Furumokollen, videre til Sellanrå, Tømte og Liggeren. Så opp til Gørjahøgda, Fuglemyrhøgda og til Fortjernsbråten. Følg blåstien tilbake til Liggeren og ned til Øyungen før du løper tilbake til Skar.

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕

Å løpe krever lite. Med et par terrengsko og klær som duger for været er du klar for stien. På denne turen er du litt langt fra allfarvei, og du må beregne at turen tar tre til fire timer å løpe (Litt avhengig av form og evne.) Da er det greit med litt ekstra klær og proviant hvis noe skulle skje. Jeg liker smågodt, nøtter og kjeks på tur. På dennne turen hadde jeg bare med meg én gel. 🤦‍♂️ Ikke gjør det samme med mindre du liker bæljende tarmtotter… Vann drikker jeg fra bekken. Drikkevannet til Oslo kommer jo fra disse trakter, så jeg velger å tro at vannet som renner i Maridalen og skogen rundt er av den beste sorten. I fjor var det dog litt vrient å finne vann når marka var helt uttørket, så om det er tørt, kan det lønne seg å ha med eget vann.

Hva har jeg ellers med meg i rumpetaska? Jo, mobiltelefon, enkeltmannspakke, spaceblanket, kart og kompass. Da er jeg alltid beredt.

- Og så sa han til trollet “hvis du skjærer hull i magen som meg, så kan du ete så mye du orker!”

Detaljert rutebeskrivelse

Utgangspunket for turen er Skar innerst i Maridalen. Fra Jernbanetorget tar det 41 minutter med buss. Først tar du 54 bussen til Godals vei, der bytter du til 51 bussen som går til Skar. Bussen til Skar går kun en gang i timen. Dermed lønner det seg å planlegge løpeturen så den er ferdig når bussen går tilbake til byen igjen. Et annet alternativ er å ta bussen til Brekkekrysset, hvor bussen går titt og ofte, for så å sykle inn i Maridalen.

OBS: Jeg prøver å forklare ruta så man bare kan følge beskrivelsen, men skogen og stier kan oppfattes ulikt fra person til person. Derfor vil jeg i tillegg anbefale å bruke kart eller en gps-app/ gpsklokke hvor du laster inn ruta (gps-fil kan du laste ned øverst på siden, sammen med ruteinformasjonen.). Så slipper du å bruke løpetid på å lure på navigasjonen.

Skar til Liggeren

Fra parkeringsplassen på Skar løper du østover, over den minste parkeringsplassen og ned til grusveien. Der følger du grusveien oppover til venstre, nordover. Krysser elva og løper til du får en sti på høyre hånd. Følg stien over Furumokollen og videre til Sellanrå. Nyt utsikten i motbakken opp til Sellanrå før du løper inn i skogen og holder stien som går til høyre, ned til Tømtekleiva. En kløvvei som ble bygget i 1851 av Johan Vaggestein. Hele 400 spesidaler fikk han visst for jobben. Det er noe å tenke på når du løper videre mot Tømte. Vel framme ved Tømtegård kommer du til et stikryss som er godt skiltet. Følg stien mot Liggeren, over engen på venstrehånd og inn i skogen. Hold deg på blåmerket sti til du kommer til et lite stikryss ved Liggeren.

Blåne på blåne is the word.

Gørjahøgda og Fuglemyrhøgda

Fra Liggeren tar du opp blåstien til høyre. Krysser grusveien og tar fatt på motbakken som går slakt oppover mot Gørjahøgda. Stien er godt merket og det er bare å følge blått hele veien til du kommer opp på toppen og landskapet åpner seg. Her ser du utover nyanser av grønt og granskau som strekker seg så langt øyet kan se innover i Nordmark. Her er det få stier og lett å navigere. Følg blåmerket sti til du kommer ned til en grusvei. Nå er du midt mellom vannene, Lille Gørja og Store Gørja. Følg grusveien, til høyre, over brua. På venstre hånd dukker det straks opp en blåsti som tar deg opp til Fuglemyrhøgda. Her er det også godt merket. Over Fuglemyrhøgda løper du på smal sti som snor seg gjennom lyngen og et myrlandskap spekket med furu og kampestein. Slipp deg løs på flytstien til du nok en gang kjenner grus under føttene.

Her lukter det kristenmanns blod!

Langs Helgeren til Fortjernsbråten

På grusveien løper du til venstre og følger skilting mot Fortjernsbråten. Blåstien blir etter hvert til en sti som går ned til venstre. Følg stien til du kommer til en liten hytte og ta blåstien som går til høyre, bak hytta og langs vannet. Nå løper vi rundt en vik med det flotte navnet Sølvvika og følger blåstien som tar oss til Fortjernsbråten. Her er det lov å ta seg en pust i bakken og nyte utsikten, før vi følger blåstien videre ned mot Helgerenbru.

Helgerenbru til Skar

Fra Helgerenbru er det rundt åtte kilometer igjen tilbake til Skar, men det går så og si nesten bare nedover. Med andre ord: denne delen av turen er lettløpt. Så lenge du har litt saft igjen i beina, da. Løp over brua ved Helgeren og skjen inn på blåstien som går nedover på venstrehånd. Her er det skiltet, men det er lett å tro du skal følge grusveien som går til venstre rett ved siden av. Det skal du ikke, stien går nemlig i skogen rett nedenfor. Nå er det bare å følge stien helt til du kommer til en grusvei. Løp ned til venstre og ta raskt inn på stien som går til høyre. Det tar ikke lang tid før du er tilbake på Liggeren. Derfra følger du blåstien ned til venstre mot Øyungen og Skar. Nå er det strake veien langs Øyungen til du kommer til enden av vannet. Her har du to valg. Er beina møre kan du følge grusveien rett ned til Skar, men hvis du fortsatt er sugen på litt mer sti, så tar du grusveien opp til høyre og følger stien som går mot Fagervann. Ettter en drøy kilometer i slak motbakke kommer du til et stikryss. Ta til venstre, mot Skar. Nyt nedoverbakken og om litt er du tilbake på Skar. La oss bare håpe du beregnet riktig og det ikke er for lang tid til bussen går.

👊 God tur. Vi løpes!

Ønsker du enda mer innhold? 🎗 Støtt driften av oslosti.no på Patreon, så lager jeg enda flere stiguider og artikler om naturnærvær og stiløping.