Stiløping fra Kjelsås til Barlindåsen

En 16 kilometer rundtur fra Kjelsås til Lillomarkas flotteste utkikkspunkt.

Johannes Rummelhoff
Stiløping i Oslo

“Ballin–åsen”

🚋🌲🌳⛰📸🌳🌲🏃🌲🍌🚋

🏃 16 kilometer
⛰ 550 høydemeter stigning
🌲 90% teknisk skogssti med innslag av grus
📸 Utsikt over hele marka og byen fra Barlindåsen
🍌 Matbutikk ved start og slutt
🚋 Trikk til og fra start og slutt

🗺 Gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Dette er en skikkelig kremrunde fra Kjelsås. Målet for ruta er Barlindåsen som byr på Lillomarkas desidert beste utsikt. På en god dag ser du over hele Maridalen og helt ned til fjorden. Her ser du virkelig hva Oslo egentlig består av; skog og atter mere skog. Selve byen ligger helt der nede ved fjorden som en liten legoby. Da er det litt rart å tenke på at du kun har vært ute en times tid, men befinner deg langt her inne i marka, fjernt fra verdens ståk og larm.

Det er ikke bare utsikten som er særdeles fin på denne turen, terrenget og stien byr også på eksepsjonelt morsom løping (for deg som liker det bratt og teknisk). Her er det i klassisk markastil kupert terreng, bonusen blir åskammene som du kan flyte på. Ruta følger blåsti, men har noen få innslag av grusvei her og der.

Hans Kristian Smedsrød på vei opp til Barlindåsen en tidlig vårdag.

Ruta går ikke forbi noen hytter, så niste må du ta med selv. Dog er det mange bekker og mye bær på høsten (hvis ikke noen med bærplukker har ribbet buskene før du kommer.) Ellers er det fullt mulig å utvide turen og ta en svipptur innom Sinober, som ligger noen kilometer unna, for vørterøl og vaffel, men da blir turen betydelig lenger.

Barlindåsen er et yndet turmål for mange og er et av få steder i Lillomarka hvor du nesten garantert møter på andre markaentusiaster på toppen. Det er særdeles hyggelig folk som henger her, perfekt når du har glemt selfiestanga og kjenner desperasjonen trykke på etter dokumentasjon av deg og utsikten.

Det er obligatorisk å ta bilde på toppen av Barlindåsen.

Kort rutebeskrivelse

(detaljert beskrivelse følger nederst)

Løp fra trikkestoppet på Kjelsås mot Maridalsvannet og opp til Langsetløkka. Derfra løper du sti mot Solemskogen og Lille Gryta. Løp mot Barlindåsen og over åskammen og grusveien ned mot Sandemosen. Følg sti mot Kjelsås, parallelt med grusveien og trikkeskinnene, til du kommer til grusveien igjen. Løp langs Maridalsvannet til du kommer tilbake til Kjelsås.

🗺 Her er gpx-fil til gps-klokke eller gps-app (feks. Gaia GPS).

Pikk og pakk du bør ha med på turen — 👟 👕🍌🚰

Du trenger vanlig løpetøy, basert på været, og terrengsko. Kanskje noe skift til trikketuren hjem. Jeg anbefaler også å ta med litt vann og næring. Det er bare 16 kilometer, men det kan fort ta litt tid med teknisk sti og bratte bakker. Det er heller ingen serveringssteder langs ruta.

For sikkerhetskyld har jeg også alltid med meg: mobiltelefon, liten hodelykt, enkeltmannspakke og førstehjelpspledd (spaceblanket).

Johannes Rummelhoff og Margrethe Fjetland Løvold i fin flyt på Barlindåsen.

Detaljert rutebeskrivelse

Starten går fra trikkestoppet på Kjelsås og løypa ender ved samme trikkestopp. La bilen stå og ta trikken. 11 og 12 trikken går fra Sentrum til Kjelsås og tar nøyaktig 28 minutter fra Oslo Sentralstasjon.

Fra Kjelsås til Lille Gryta

Løp fra trikkestoppet på Kjelsås mot Maridalsvannet. Ved parkeringsplassen tar du veien opp til høyre. Følg veien opp til Langsetløkka. Her er det et mylder av både grusvei og sti om hverandre. Ta det som passer deg. Løp til du ser Maridalsvannet og er ved et stort grusveikryss. Herfra løper du opp traktorveien/stien som du følger rett fram til du kommer til en stor slette. Løp langs sletta til høyre og bakken som går langs en bekk, Grytebekken. Rett oppe i bakken er det et lite kryss, du skal ta den bratte bakken til venstre som går opp mot Kampen. Her går det ganske bratt oppover og du løper forbi en liten rød hytte. Etterhvert kommer du til et nytt kryss, løp ned til venstre og kryss Grytebekken. Løp bakken opp til venstre og mot Lille Gryta. Hold til venstre hele veien opp til vannet.

Fra Lille Gryta til Barlindåsen

Løp stien som går nedenfor Lille Gryta og følg stien til du kommer ut på en grusvei. Løp til høyere på grusveien. Følg grusveien til den svinger opp mot høyre. Noen meter etter svingen følger du sti opp til venstre. Følg stien til du kommer til en leirplass. Etter leirplassen er det en ganske overgrodd sti som går til venstre opp i terrenget (kommer du til Bønneplassen har du løpt for langt). Følg stien oppover til det flater ut. Skjen inn til venstre i terrenget og løp til du finner en ny sti som går paralelt med åskammen. Følg stien og ta ned til venstre i først stikryss. Følg stien som går bratt ned og opp. Etter en kort , men bratt oppoverbakke tar du til høyre i stikrysset og begynner bestigningen av Barlindåsen. Løp rett fram til du kommer til toppen. Nyt utstikten. Følg så åskammen og stien til du er nede igjen.

Fra Barlindåsen til Kjelsås

Her følger du grusveien til venstre og løper ned Dambakken til du kommer til et kryss med skilt til Sandmosen. Løp rett fram og inn på stien som dukker opp. Her skal du holde til venstre og løpe parallelt med grusveien og togskinnene nesten helt tilbake til Kjelsås. Etterhvert slutter stien og du kommer ut på grusveien igjen. Her skal du ta til høyre og løpe noen meter før du peiler deg inn på stien som går inn i skogen til høyre. Følg stien til du er ute på grusveien igjen. Ta så til høyre løp noen hundre meter før du kommer til et kryss hvor du tar til venstre og løper grusveien langs Maridalsvannet. Etterhvert dukker det opp en sti som tar ned til høyre. Følg denne stien rett fram til du er tilbake på grusveien og markagrensa ved Kjelsås. Følg veien tilbake til trikkestoppet. Det var det.

👊 God tur. Vi løpes!

Ønsker du enda mer innhold? 🎗 Støtt driften av oslosti.no på Patreon, så lager jeg enda flere stiguider og artikler om naturnærvær og stiløping.